Life is Beautiful~

I need you to pay attention to what I have to say. I don't really know how to put this... so I'll let the first 3 words of this message explain it.

Never Say NEVER

WHEN YOU FEEL LIKE GIVING UP, REMEMBER WHY YOU HELD ON FOR SO LONG IN THE FIRST PLACE!

Thursday, June 14, 2012

Accept others so others can accept you.


We all live in the same world but the way we raised by our parents is different. You have your way of living and so do others. 

Jum borak pasal "give and take" and also "accepting and understanding" :)


Bukan nak cakap yang aku da lama hidup or aku da kenal sangat dunia ni, tapi boleh di katakan bermacam kawan aku ada sama ada yang baik atau buruk. Dari tok imam ke penagih dadah. Bukan nak bangga aku ada ramai kawan, sebab most of them is not one of my best friends pon. Just a friend of a friend where I have a sit on the same table and talk about life and pendapat :) 
Cukup la sekadar membuka mata aku tentang dunia luar. Cukup sekadar untuk aku pilih perlu rapat berkawan dengan siapa.  

Semua orang selalu cakap "berkawan biar la ramai". Yer, berkawan biar ramai, tapi korang ikhlas tak berkawan ngn ramai2 tu? Ikhlas kat sini bermaksud, tidak perlu la mengata di belakang, kutuk2, gelak2 kan, jadikan bahan tuk berborak tapi depan2 baik bukan main lagi. hahaaa 

Ni bukan ikhlas berkawan, ni kawan bersebab :)

Aku tahu siapa ikhlas and siapa kawan bersebab. Ada di kalangan kawan2 aku yang aku rasa patut aku jauh kan diri sebab perperangai buruk tapi aku tak. Sebab itu adalah dia. Aku terima dia berperangai macam tu sepertimana aku harapkan dia terima aku seadanya. Aku pun ade perangai buruk yang aku rasa ramai terasa, tapi yang buruk tu aku cuba tuk ubah sikit2.  

Contoh nya la, kawan aku sorang ni. Da nak masuk 9 tahun aku berkawan dengan dia. Dia sabar dengan perangai aku. Walaupun kami pernah gaduh teruk dulu, tapi tak sampai 3 hari, mesti berbaik blk. I can truly say that she is my Soul-Friend. Dia la sahabat sejati aku. Baru aku tahu masih wujud sahabat sejati kat dunia ni. Aku berani cakap la yang aku tak pernah nak cakap belakang psal kwn aku srg ni. Same goes to her, kalau tak aku da dgr da mcm2 dr mulut org lain. Tapi wallahualam la kan, takat ni xda lagi. Insyaallah kitrng di jauhkan bnda2 mcm ni. eceh! hahaaa

Berbalik pada citer berkawan ni, masing2 ada istilah "kawan" tersendiri. Macam aku, aku tak cerewet beb. Cukup la ko ada masa aku sedih and happy, mcm mana aku ade tuk ko bile ko resah or ko perlukan seorang kawan tuk berhibur, utk gelak ketawa bagai. Tapi jangan la ko letak kan harapan yang tinggi kat kawan ko tu kalau ko pun tak mampu nak jadi mcm yg ko harapkan tuk dia jgk. Tak adil kalau ko anggap ko srg je yg sacrifice tuk die, tapi die? Ko kata tak menghargai la, tak ingat la, mungkir janji la and so on. Ko kene ingat balik, the first place yang wat ko still ngan die lagi sebab pe? Kalau ko da benci die, ko da meluat tgk die, stop! stop being friends and jauh kan diri! tu jalan yang terbaik. Ko tak sakit kan hati die, die pon tak sakitkan hati ko. Tapi nape ko masih nak dekat kan diri lepas tu kutuk2 die kat belakang? nape? ko kesian kat die? jangan berkawan sebab kesian weyh, sebab dia tengok ko pon blom tentu bkn sebab kesian! 
Tu nama nya kawan bersebab beb :) niat ko da salah kat situ, sebab tu hidup susah nak aman kalau ko di kalangan kawan2 ko. 

Tapi takpela, masing2 ade alasan sendiri. Bohong la kalau aku pun tak ngutuk-ngutuk belakang. Tak da sape perfect kat dunia ni tapi kita boleh elak kan. Nasihat ni tuk aku jugak, kalau kita ngutuk2 org kat belakang, blom tentu org tu tak kutuk2 kita jgk kan?

So terima la kawan tu seadanya sebab baru die ley trima ko seadanya. Dunia ni macam2 perangai. Buat baik kat orang pun, orang buat tahik kat kite. tapi selagi kite tunjuk kita ikhlas berkawan, insyaAllah Allah akan bukak kan hati die terima kite pulak. Kalau tak, she or he is not a good friend and don't waste your time on them :)

This is only a THOUGHT ! MY THOUGHT ! ;)

2 comments:

Unknown said...

always forget and forgive...
sbb 2 la ley jd kawan blk... ^_^

Syahidah Nurani said...

betol3x! but forgive tu senang.. forget? hahahaaa